Úvod, cvičné úlohy, text

Co se v této lekci naučíte:
  • Jak při práci s textem odpovídat na otázky typu ANO/NE pouze na základě informací uvedených v textu.
  • Postupy pro správné určování mluvnických kategorií, jako jsou pády a vzory podstatných jmen v kontextu věty.
  • Rozlišování mezi větou jednoduchou (jeden přísudek) a souvětím (více přísudků).
  • Přehled základních pravopisných pravidel, včetně psaní velkých písmen v názvech a správného použití ú/ů.
  • Vysvětlení pojmů slovní zásoby, jako jsou slova nadřazená, souřadná a synonyma.
  • Určování sloves a jejich správné časování v různých osobách, číslech a časech.
  • Důležitost pečlivého čtení zadání a nácviku specifických typů úloh z přijímacích testů.

Načítání videa...

Úvodní lekce, cvičné úlohy a práce s textem

Lektor Radek Janušek
Tuto lekci pro vás připravil Ing. Radek Janušek

Expert na přípravu k přijímacím zkouškám z matematiky s více než 10 lety praxe.

Více o lektorovi

Hezký dobrý den, páťáci a rodiče, pokud se taky díváte. Jmenuji se Patricie Janušková a budu vás provázet vašimi přípravnými kurzy z češtiny. Postupně si spolu probereme všechna témata proto, abyste úspěšně zvládli přijímací zkoušky. Tato úvodní lekce, tedy lekce, kterou nyní sledujete, je jakýmsi průřezem látky čtvrté třídy, takže je to vlastně opakování. V tuto chvíli si prosím před sebe předložte vytištěné zadání. Mělo by vypadat takto a budete si do něj společně se mnou vypracovávat různá cvičení. Pojďme tady rovnou na první cvičení. U prvního cvičení budeme rozhodovat, zda z možností jednoznačně vyplývá z textu, buď ano, nebo ne. Je opravdu důležité, abyste si pamatovali, že v takovýchto úlohách vždy vycházíme z výchozího textu. Takže text si důkladně přečtěte a poté si video zase pusťte. Pokud máte tedy text důkladně přečtený, poprosím vás, abyste odpověděli na tato čtyři tvrzení, zda z textu vyplývají, buď ano, nebo ne. A nyní na to tedy půjdeme společně. Jako první tvrzení zde máme: Slavíci si postavili hnízdo v hustém lese. Toto bude ne. Nikde není řečeno, že by tomu tak bylo. Tedy odpověď musí být ne, nevyplývá. Za druhé tady máme: Vajíčka byla uložena v polštářích. Toto bude také ne, nevyplývá, jelikož slovo "polštářích" se v textu vyskytuje pouze jako přirovnání. Za třetí tady máme: Slavík zpíval písně pro slavičí maminku v noci. Toto bude ano, vyplývá, a můžeme to tak vidět ve druhém odstavci. A poslední, za čtvrté: Slavík a slavice naučili své děti létat. Toto bude ne, nevyplývá, jelikož z textu vyplývá spíše, že se naučili létat sami. U takovýchto cvičení je důležité si opravdu důkladně přečíst zadání, jelikož existují vlastně dva základní typy těchto cvičení. Jeden z nich je to, co jsme dělali teď, tedy zda z textu něco vyplývá. Ale dále jsou cvičení, kde máme rozhodnout o správnosti. Tady je opravdu důležité zadání číst. Cvičení dva. Zde máme podtrhnout v textu všechna podstatná jména. Proto, abychom toto úspěšně dokončili, musíme vědět, co to vlastně podstatná jména jsou. Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů a vztahů. Nyní vás tedy poprosím, abyste si video pozastavili a pořádně si v textu podtrhali všechna podstatná jména. Nezapomeneme, že podstatná jména se podtrhávají rovnou čarou. Nyní si to tedy zkontrolujeme. Opět pracujeme s výchozím textem, kde jste si tedy všechna podstatná jména podtrhli. Začneme hned první větou v prvním odstavci. Tedy: Slavíci vystlali hnízdo peříčky. Zde najdeme tři podstatná jména, a to jsou: Slavíci, hnízdo a peříčky. V druhé větě, tedy: Pak do něj slavice snesla malinká hnědozelená kropenatá vajíčka. Zde najdeme dvě podstatná jména, a to jsou: slavice a vajíčka. Snesla čtyři. Zde nenajdeme ani jedno podstatné jméno. Další: A seděla na nich lehounce a zahřívala je svým načepýřeným peřím, takže vajíčka byla jako mezi polštáři. V tomto souvětí můžeme najít: peřím, vajíčka a polštáři. Výborně, tak už vám to určitě dobře jde, takže vás poprosím, abyste si zbytek cvičení zkontrolovali podle řešení. Cvičení tři. U tučně vyznačených podstatných jmen určete jejich pád a vzor. Tady opravdu nesmíme zapomenout, že stále vycházíme z výchozího textu. Tedy není možné tato slova vytrhnout z kontextu, jelikož by se jim mohl změnit pád. Proto se vždycky podíváme, kde v textu jsou, a dosadíme si je do těch vět. Poprosím vás, abyste si opět video pozastavili a cvičení si vypracovali. A nyní tedy k řešení. Jako první tady vidíme "slavice". Tu najdeme v prvním řádku výchozího textu. Zeptáme se tedy, pokud chceme zjistit pád: Pak do něj snesla kdo, co? Slavice. Vidíme, že to bude první pád. A ke vzoru si řekneme: ta slavice. Je to ženský rod. A nyní určíme vzor: slavice bez slavice jako růže bez růže, takže vzor bude růže. Další máme "větve". Slavík v noci usedal na kom, na čem? Tedy šestý pád. A ještě vzor: větev bez větve jako píseň bez písně. "Slavíčky". Najdeme o řádek níž a zeptáme se: a těšil se na maličké na koho, na co? Tedy čtvrtý pád. A ještě vzor: ten slavíček, mužský rod, a slavíček bez slavíčka jako pán bez pána, tedy vzor bude pán. Další máme "kuráž". A co to vlastně je ta kuráž? Kuráž je odvaha. Najdeme ji v předposledním řádku a ptáme se: ale měli koho, co? Tady toto opět bude čtvrtý pád. A vzor: ta kuráž, tedy ženský rod, kuráž bez kuráže jako píseň bez písně. Vzor bude píseň. A jako poslední zde máme "křídla", úplně v posledním řádku. A ptáme se: a roztahovali koho, co? Tedy opět čtvrtý pád. A ještě vzor: křídlo bez křídla jako město bez města, tedy vzor bude město. Pojďme tedy ke čtvrtému cvičení: Zařaďte slova ke slovním druhům. Slovní druhy budeme detailně probírat v dalších lekcích, takže toto je jakýsi úvod do tohoto tématu. Cvičení si tedy zkuste vypracovat. Ještě předtím si můžeme společně říct, jaké vlastně máme slovní druhy. Říkejte prosím tedy se mnou. Jako první: podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa, příslovce, předložky, spojky, částice a citoslovce. Tak, máte vypracováno? Dobrá, spolu si to nyní zkontrolujeme. Jako první máme "a". Toto musí být spojka, jelikož spojuje věty i výrazy. "Do". Toto bude předložka. "Usedal". Ptáme se, co dělal? Usedal. Tady to musí být sloveso. U dalšího se ptáme, je to "kropenatá", takže se ptáme: jaká? kropenatá. To musí být přídavné jméno. "Přenádherně". Jak? přenádherně. Tedy příslovce. "Čtyři". Ptáme se kolik? čtyři. Tedy to musí být číslovka. "Slavičí". Opět se ptáme: jaká? slavičí. Tedy přídavné jméno. "Protože". Toto bude zase spojka, jelikož spojuje věty. Ve cvičení pět stále pracujeme s výchozím textem. Zde budeme určovat v první části výchozího textu. Máme zeleně podtrhnout věty jednoduché a modře souvětí. Co to vlastně jsou věty jednoduché a co jsou souvětí? Poznáme je poměrně jednoduše. U věty jednoduché si všimneme, že má jenom jeden přísudek. Zatímco souvětí má většinou dva a více. Přísudek je sloveso v určitém tvaru, tedy v jakémkoliv tvaru kromě infinitivu. Prosím, ve cvičení si tedy zeleně a modře podtrhejte a hned na to půjdeme společně. Jako první máme větu: Slavíci vystlali hnízdo peříčky. Zde najdeme jeden přísudek, "vystlali", takže to bude věta jednoduchá. Další máme: Pak do něj slavice snesla malinká hnědozelená kropenatá vajíčka. Přestože je toto poněkud delší věta, stále zde najdeme pouze jeden přísudek, a to "snesla". A proto to bude stále věta jednoduchá. Další: Snesla čtyři. Zde je jasně pouze jeden přísudek, a to "snesla", takže věta jednoduchá. A jako poslední zde máme: A seděla na nich lehounce a zahřívala je svým načepýřeným peřím, takže vajíčka byla jako mezi polštáři. Zde jich už najdeme víc. A to: seděla, zahřívala a byla. Takže to musí být souvětí. Moc důležité je, abyste si všimli, že jsme měli vypracovat pouze první odstavec. Proto bych ráda podotkla, že pokud v přijímačkovém testu vypracujete víc, než máte, pořád se to považuje za chybu. V šestém cvičení už nebudeme pracovat s výchozím textem. Zde máme u daných podstatných jmen určit vzor a napsat je v daném pádě a čísle. Cvičení si tedy prosím opět vypracujte a hned se na to vrhneme společně. Jako první máme "údolí". Je to to údolí, tedy střední rod, a údolí bez údolí jako stavení bez stavení. Máme ho napsat v sedmém pádě jednotného čísla. Řekneme si: s kým, s čím? Se stavením. Takže už víme, že to bude s údolím. A díky tomu pádu víme, že se tam má psát měkké i. "Ten šroub", takže mužský rod. Šroub bez šroubu jako hrad bez hradu. Čtvrtý pád množného čísla. Vidím koho, co? Ty hrady, takže ty šrouby. S tvrdým i na konci. "Ten kašel", mužský rod, kašel bez kašle jako stroj bez stroje. Máme ho napsat ve třetím pádu jednotného čísla. Ptáme se: komu, čemu? Tomu stroji, takže tomu kašli. "Ten král". Král bez krále jako muž bez muže. Šestý pád jednotného čísla bude: o kom, o čem? O muži, takže o králi. Měkké i na konci. "Ten dub". Dub bez dubu jako hrad bez hradu. První pád množného čísla: kdo, co? Hrady, tedy kdo, co? Duby. Tvrdé y na konci. "Ta mapa". Mapa bez mapy jako žena bez ženy. První pád množného čísla: kdo, co? Ženy, takže kdo, co? Mapy. S tvrdým y na konci. Jsem si jistá, že to určitě zvládáte dobře, takže vás poprosím, abyste si zbytek cvičení zkontrolovali podle řešení. Sedmé cvičení. Zde máme doplňovat do slov vhodná velká nebo malá písmena. Řekneme si, kde máme psát malá a kde velká písmena. Malá písmena píšeme u obecných podstatných jmen. Zatímco velká píšeme u vlastních podstatných jmen a názvů. Například obecná podstatná jména, která se píšou s malým písmenem, jsou třeba pes nebo hrad. A vlastní názvy může být třeba Alík nebo Orlík, případně Kutná Hora. Cvičení si nyní tedy, prosím, vypracujte a spolu se za chviličku podíváme na některé těžké případy. Jako první zde vidíme "přehrada Lipno". "Přehrada" bude s malým p, jelikož je to podstatné jméno obecné, a "Lipno" bude s velkým L, jelikož je to podstatné jméno vlastní, tedy název. Uděláme skok k "základní škole". Zde budou obě písmena malá, jelikož ani jedno není žádný konkrétní název. Dále se podíváme na "jižní Čechy". Zde bude malé j a velké Č. Bude to proto, že "jižní" není oficiální název, ale "Čechy" je vlastní podstatné jméno. Pozor, nesmíme si to splést s "Jihočeským krajem", kde se bude psát velké J, protože je to oficiální název kraje. Uděláme skok na "Karlovy Vary". Zde budou obě písmena velká, protože je to název města. U názvů měst se vždy píšou všechna písmena velká, kromě předložek uprostřed názvu. To můžeme vidět například u "Ústí nad Labem", kde předložka bude s malým písmenem. Opět skočíme na "Černé moře". "Černé" bude s velkým Č a "moře" s malým m. Je to proto, že "Černé" je název, zatímco "moře" je podstatné jméno obecné. A nakonec vidíme "Češi a Slováci". Zde budou obě dvě písmena velká, jelikož obě slova označují příslušníky národa. Ještě se podíváme na "Lysou horu". Zde bude velké L a malé h. Je tomu tak proto, že "Lysá" je název, ale "hora" je podstatné jméno obecné. Pozor, v tomto případě to neplést s Kutnou Horou. Kutná Hora je název města, tedy obě písmena musí být velká. Po osmého cvičení zde budeme doplňovat buď ů s kroužkem, nebo ú s čárkou. Připomeňme si: ů s kroužkem píšeme buď uprostřed, nebo na konci domácích slov. Ú s čárkou píšeme buď na začátku slova, po předponách, ve druhé části slov složených, v citoslovcích a v cizích slovech. Nyní si to, prosím, vypracujte a na to jdeme společně. Důvěřivý: ů s kroužkem, uprostřed slova. Fůra: ů s kroužkem, uprostřed slova. Zaútočit: ú s čárkou, po předponě "za-". Neúčtovat: ú s čárkou, po předponě "ne-". Sebeúcta: slovo složené, tedy ú s čárkou. Bezúčelně: po předponě "bez-", tedy ú s čárkou. Účastnice: na začátku slova, tedy ú s čárkou. Úraz: na začátku slova, ú s čárkou. Skútr: cizí slovo, ú s čárkou. Vrkú: citoslovce, ú s čárkou. Trojúhelník: slovo složené, ú s čárkou. Zúčastnit se: po předponě, ú s čárkou. Průmysl: uprostřed slova, domácí, ů s kroužkem. Iglú: cizí slovo, ú s čárkou. Důležitý: uprostřed slova, ů s kroužkem. Pomerančová kůra: uprostřed slova, ů s kroužkem. Léčebná kúra: cizí slovo, ú s čárkou. Túra po horách: cizí slovo, ú s čárkou. Ocún: cizí slovo, ú s čárkou. Tvůj: uprostřed slova, ů s kroužkem. Deváté cvičení. K uvedeným slovům doplňte tři slova souřadná. Ke každé skupině uveďte slovo nadřazené. Co jsou slova souřadná a slovo nadřazené? Představme si sáček. Na něm bude název, to je slovo nadřazené. A všechna slovíčka uvnitř budou mezi sebou souřadná, na stejné úrovni. Tak si to zkuste vyplnit. Jako první máme tulipán a narcis. Zde jste mohli napsat jakoukoliv květinu. Já jsem napsala třeba sněženka, bledule, modřenec. Mohli jste napsat i ten ocún, jak jsme měli v předešlém cvičení, případně třeba i růže, vlčí mák. Slovo nadřazené tady budou květiny. Další dva řádky si prosím zkontrolujte v řešení. Pojďme na desáté cvičení. Napište k danému slovu slovo souznačné neboli synonymum. Synonymum je slovo stejného významu. Opět vás poprosím, abyste si cvičení sami vypracovali. Jako první máme chlapec. Zde jste mohli napsat hoch, kluk nebo mládenec. Další máme svítilnu, to je lampa nebo baterka. Bojovat, zde můžeme napsat soupeřit, válčit, zápasit, prát se. Zbytek cvičení si prosím zkontrolujte podle řešení. Cvičení jedenáct. V následujících řadách podtrhněte sloveso, tedy co kdo dělá. Za A, máme: hasím, hasič, hasicí, hasičský a hašení. Zde je jedno sloveso, a to hned to první, "hasím". Za B: veslař, vesloval, veslo, veslařský a veslování. Zde najdeme druhé, "vesloval". C: zlomit, zlom, zlomený, zlomenina a zlomila. Pozor, tady je malý trik. Určitě jsme si všimli toho posledního, "zlomila", ale je tam i to druhé, tedy "zlom". Toto bude rozkazovací způsob. D: lovící, ulovený, lovný, ulovíš a lovení. Zde to bude "ulovíš". E: hra, hrající, hračka, hraní a hrají. Tady je jasné, že poslední bude sloveso. Dvanácté cvičení. Napište slovo v následujících tvarech, vše v oznamovacím způsobu. Jako první máme "foukat". Máme ho napsat ve třetí osobě čísla jednotného, čas minulý. Tedy on, co dělal? Foukal. Další, "prát", druhá osoba čísla množného, čas přítomný. Tedy vy, co děláte? Perete. "Kropit", první osoba čísla množného, čas budoucí. Takže my, co budeme dělat? Budeme kropit. "Zmizet", první osoba čísla jednotného, čas budoucí. Já, co udělám? Zmizím. Už nám to zase určitě skvěle jde, takže si zbytek zkontrolujte podle řešení. Na poslední straně jsme pro vás připravili úlohy ve formátu přijímačkových úloh. Proto vás poprosím, abyste si je vypracovali v klidu sami doma a zkontrolovali podle řešení. Obzvláště pečlivě si prosím vypracujte úlohu číslo třináct, která se vyskytuje úplně v každém přijímačkovém testu. Je tady velmi důležité, abyste si pamatovali, že máte vypisovat pouze slova, se kterými jste si jistí, že jsou napsaná špatně. Pokud napíšete nějaké slovíčko, se kterým si nejste úplně jistí, bude se to považovat za chybu, pokud to nebudete mít dobře. Úplně posledním cvičením na této straně máme práci s ustálenými spojeními. Nesmíme zapomenout, že toto si musíme trénovat stejně jako jakoukoliv jinou látku. Opravdu se tam také vyskytuje v zásadě v každém testu. Proto si tedy, prosím, opakujte tato ustálená spojení. Moc vám děkuji za pozornost a budu se na vás těšit u další lekce.