Dobrý den, vítám vás u další lekce češtiny vašeho kurzu k přijímačkám. V této lekci budeme pokračovat s přídavnými jmény, která jsme začali probírat v té lekci minulé. Konkrétně se zde budeme zabývat přídavnými jmény tvrdými a měkkými. Určitě jsme se už všimli, že přídavná jména mění své koncovky podle rodu, čísla i pádu. Stejně jako je tomu u podstatných jmen, přídavná jména mají také vzory, podle kterých určujeme koncovky.
Jako první se podíváme na přídavná jména tvrdá. Tato přídavná jména budeme skloňovat podle vzoru mladý, případně tedy mladý, mladá i mladé. Takováto přídavná jména poznáme podle toho, že u nich můžeme určit tyto tři tvary. Dám příklad třeba milý. Můžeme říct milý, milá, milé. Zatímco tak poznáme, že například cizí nemůže patřit mezi přídavná jména tvrdá, jelikož nemůžeme říct cizý, cizá, cizé. Nic takového není. Musíme tedy říct cizí muž, cizí žena i cizí dítě. Tento tvar se vůbec nemění, proto to není přídavné jméno tvrdé, ale přídavné jméno měkké. Nyní si prosím prostudujte tabulky, které vidíte na první straně, tedy zde, a vyplňte si cvičení jedna, na které se hned podíváme společně.
Pojďme tedy rovnou na to. Jako první máme malý chlapec. Řekneme si mladý, tedy slyšíme y na konci, takže musí být malý psáno takto. S malými chlapci. Stejný případ, řekneme si s mladými chlapci. Pozor, s dvěma, takže úplně na konci musí být měkké i, jelikož to se připíná k -mi, ale malými bude psáno takto. Nesmělý hoch, mladý hoch, tedy nesmělý takto. Milí přátelé, tady pozor, řekneme si mladí přátelé, tedy měkké i. Tady je taková pomůcka, můžeme si říct ti milí přátelé, tedy už to slyšíme. S milými přáteli, s mladými přáteli. Se stěhovavým ptákem, s mladým ptákem, tedy stěhovavým takto. Obětavý zachránce, mladý zachránce, tedy takto. Pro malé psy, takže jasné. S poctivými nálezci, s mladými nálezci. S nepromokavými plášti, s mladými plášti. V počítačových hrách, tedy v mladých hrách. A známí spisovatelé, zase si řekneme ti mladí spisovatelé, tedy měkké i. Zbytek cvičení si tedy prosím zkontrolujte podle řešení.
Věřím, že cvičení číslo 2, tedy z podstatných jmen vytvořte přídavná jména v jednotném čísle, určitě zvládnete sami. Připomínám, že na přídavná jména se vždy ptáme jaký nebo který, případně čí. A skočíme rovnou na cvičení číslo 3, tedy napište v sedmém pádě množného čísla tyto výrazy. Jako první máme zuřivý pes. Řekneme si mladý pes, opět tedy s mladými psy, bude se zuřivými psy. Čerstvý rohlík, opět mladý rohlík, tedy s mladými rohlíky, s čerstvými rohlíky. Bílý květ, mladý květ, s mladými květy, tedy s bílými květy, takto. Plechový bubínek, mladý bubínek, s mladými bubínky, tedy s plechovými bubínky. A tmavý kabát, mladý kabát, tedy s mladými kabáty, takže s tmavými kabáty. Opět prosím, zbytek cvičení si zkontrolujte podle řešení.
U dalšího cvičení, tedy u čtvrtého cvičení, máme napsat přídavná jména v daném pádě a rodu. Zde se nám to bude mnohem lépe dělat, pokud si ke každému přídavnému jménu doplníme nějaké pomyslné podstatné jméno. Tedy ukážu na prvním: nový, řeknu si třeba nový stůl. Tak, a toto máme napsat ve druhém pádě čísla jednotného rodu mužského, tedy to je ten stůl. Takže ptáme se bez koho, bez čeho? Bez nového stolu. Tady napíšeme pouze nového. A jako další máme hladové. Řekneme si třeba hladové kotě, protože to zase musí být rod střední. Tak a to máme napsat ve 4. pádě čísla množného. Tady se ptáme, vidím koho co? Ta hladová koťata. Tady napíšeme hladová. Další, zdravá, dáme si tam třeba okurka a máme napsat v sedmém pádě čísla množného, tedy ptáme se s kým, s čím? Se zdravými okurkami, takže píšeme zdravými. A poslední, bílý, třeba květ, šestý pád čísla množného, ptáme se o kom, o čem? O bílých květech, tedy píšeme bílých.
Tak a nyní tedy budeme pokračovat a podíváme se na přídavná jména měkká. Tato přídavná jména, jak už jsem řekla, mají ve všech rodech v 1. pádě jednotného čísla stejný tvar. Tedy, jak už jsem řekla, příklad cizí bude ten cizí muž, cizí žena i cizí dítě. Tento tvar se nebude vůbec měnit. A poznáme to, máme vzor jarní. Ano, takže podobně jak máme u tvrdých vzor mladý, tak tady bude vzor jarní. I podle tabulky poznáme, že se tam vždy bude psát měkké i. A hned si to půjdeme vyzkoušet v dalším cvičení, tedy ve cvičení číslo 5. Prosím, vypracujte si tedy cvičení 5 i 6. A jen podotknu, že cvičení číslo 5 funguje na stejném principu jako cvičení číslo 4, které jsme teď spolu dělali. Takže jako první máme domácí polévka, druhý pád číslo jednotné, takže se ptáme bez koho, bez čeho? Bez (jako) jarní polévky, tedy bez domácí polévky. Možná si říkáme, proč vlastně u tohoto případu potřebujeme ten vzor jarní. Vždyť po c se vždy píše měkké i. A měli byste skoro pravdu. Ale co vlastně takové slovo jako tác? U slova tácy se také píše y na konci, přestože je tam c. Takže pozor na to, není to vždy tak jisté. Vždycky je lepší si to zkontrolovat, abyste si byli jistí. Rybí šupina. Sedmý pád číslo množné, takže se ptáme s kým, s čím? S jarními šupinami, tedy s rybími šupinami. Psáno takto. Psí spřežení. Šestý pád, číslo jednotné, takže říkáme o kom, o čem? O jarním spřežení, tedy o psím spřežení. Takto. Lesní pěšina. Třetí pád, číslo množné, ptáme se tedy komu, čemu? Jarním pěšinám, takže lesním pěšinám, takto.
A jdeme tedy rovnou na šesté cvičení. To už máte také vyplněné a možná jste si všimli, že všechna tato slova vám končí na měkké i. Samozřejmě je to proto, že všechny mají vzor jarní, ale je také zajímavé si povšimnout nebo si pamatovat, že všechna přídavná jména, která pochází od zvířat, budou končit na měkké i. Pozor, existuje jen jedna výjimka, a to je vepřový, kde to tedy končí na tvrdé y, jelikož je to podle vzoru mladý. Ale jinak všechna přídavná jména, která jsou zvířecí, tak končí na měkké i. Další věc, kterou je dobré si pamatovat o přídavných jménech, které jsou zvířecího původu, je, že se v nich vždy bude psát jen jedno n. Dám tedy příklad třeba sloní, jelení nebo havraní, že tam bude jen jedno n, jelikož je to tedy ze zvířecího původu.
A nyní si tedy prosím vypracujte sedmé cvičení. To cvičení je poměrně jednoduché a snad ho tedy zvládnete pouze s pomocí řešení. Ve cvičení 8 také budeme doplňovat koncovky do přídavných jmen. Ale pozor, zde už budeme pracovat s přídavnými jmény tvrdými i měkkými dohromady. Tady si opravdu musíte u každého slovíčka říct si jejich vzor, buď mladý nebo jarní. Cvičení si tedy prosím vypracujte. Takže jdeme na to tedy zase společně. Jako první máme malý poznámkový blok. Nejdřív tedy musíme poznat, jaký vzor si tam máme dosadit. Řekneme si tedy malý, malá, malé. Zjistíme tak tedy, že musíme použít vzor mladý, mladá, mladé. Takže si řekneme mladý poznámkový blok a hned vidíme, že tam musí být psáno malý, s tvrdým y na konci. Další. V deštivých dnech. V deštivých dnech řekneme si deštivý, deštivá, deštivé, tedy vzor mladý. V mladých dnech, tedy v deštivých dnech. S dlouhými, rezavými vlasy. S dlouhými, máme dlouhý, dlouhá, dlouhé, tedy vzorem bude mladý. S mladými vlasy, tedy s dlouhými vlasy. Umrzlí ptáci. Umrzlý, můžeme říct tedy umrzlý, umrzlá, umrzlé, takže opět bude vzor mladý, ale pozor, řekneme si ti mladí ptáci, tedy umrzlí, bude psáno takto. Bílý jogurt, máme bílý, bílá, bílé, tedy vzor bude opět mladý, takže si řekneme bílý jogurt, psáno takto. Spadaná jablka, tady je to asi jasné, že bude vzor mladý, tedy tam bude a. Nyní stále pracujeme se cvičením 8 na straně 3, ale podíváme se na poslední sloupeček, který tu vidíme. Takže, rozlehlý les. Rozlehlý, rozlehlá, rozlehlé, takže to bude mladý. Takže samozřejmě rozlehlý bude psáno takto. Bílí rádcové. Bílý, bílá, bílé, to už jsme předtím měli. Bude vzor mladý, tedy ti bílí rádcové, tedy takto. Zralý rybíz. Zralý, máme zralý, zralá, zralé, opět tohle bude podle vzoru mladý. A máme mladý rybíz, tedy zralý rybíz. Včelí bodnutí. Nemůžeme říct včelý, včelá, včelé, toto nejde, tedy to bude vzor jarní. Toto můžeme také poznat podle toho, že toto je přídavné jméno, které má zvířecí původ. Tedy samozřejmě tam musí být měkké i na konci psáno takto. Rybí filé, toto je stejný případ, má to tedy vzor jarní a ještě k tomu je to zvířecího původu, tedy tam musí být opět měkké i. Tak a olivový olej. Olivový, olivová, olivové, vzor bude mladý, mladý olej, tedy olivový olej, takto. Zbytek cvičení si prosím ještě jednou důkladně zdůvodněte a poté si to zkontrolujte podle řešení.
Deváté cvičení, tedy doplňte správné koncovky přídavných jmen, je v zásadě úplně to stejné, co jsme dělali teď, jenom je to zasazené ve větách. Tedy pád, který musíme určit, tak samozřejmě vyplývá z věty. Takovéto cvičení je cvičení, které se velmi často vyskytuje v přijímačkových testech. A proto vás tedy poprosím, abyste si ho opět v klidu a pomalu zdůvodnili a vyplnili sami a poté zkontrolovali podle řešení.
Přídavná jména se budeme dále procvičovat i v testových úlohách. Tedy jen zopakuji, že testové úlohy jsou tedy připravené ve formátu přijímačkových úloh, které přímo mohou být v přijímačkových testech. A ještě bych tedy řekla, určitě si z minulé lekce pamatujeme, že existují kromě přídavných jmen tvrdých a měkkých, také přídavná jména přivlastňovací. Tyto úlohy si tedy opět vypracujete za domácí úkol a mějte pozor na úlohu číslo 6. Zde budeme pracovat opět s výchozím textem a což vám tedy pro jistotu řeknu, opravdu si text důkladně přečtěte a řekněte, zda tato tvrzení jednoznačně vyplývají z textu, buď ano nebo ne. Vidíme tedy, že témat stále přibývá a je tedy důležité, abychom na tomto pracovali často a často si také opakovali. Budu se tedy na vás těšit v příští lekci, kdy budeme důkladně probírat přídavná jména přivlastňovací.