Přídavná jména: druhy, skloňování

Co se v této lekci naučíte:
  • Základní vymezení přídavných jmen jako ohebného slovního druhu, který vyjadřuje vlastnosti, a způsoby jejich rozpoznání pomocí otázek jaký?, který?, čí?. Důraz je kladen na jejich shodu s podstatným jménem v pádě, čísle a rodě.
  • Rozlišení tří základních druhů přídavných jmen:
  • Tvrdá (s trojím zakončením v 1. pádě: -ý, -á, -é).
  • Měkká (s jednotným zakončením -í pro všechny rody).
  • Přivlastňovací (odpovídající na otázku čí? a tvořená příponami -ův a -in).
  • Nácvik praktických dovedností, jako je určování mluvnických kategorií přídavných jmen v kontextu věty a jejich správné tvoření z podstatných jmen.
  • Představení a procvičení ustálených slovních spojení a přirovnání, ve kterých se vyskytují přídavná jména (např. pyšný jako páv, líný jako veš).

Načítání videa...

Přídavná jména, druhy přídavných jmen

Lektor Radek Janušek
Tuto lekci pro vás připravil Ing. Radek Janušek

Expert na přípravu k přijímacím zkouškám z matematiky s více než 10 lety praxe.

Více o lektorovi

Dobrý den, vítejte u další lekce češtiny vašeho přípravného kurzu k přijímačkám. Dnes se budeme věnovat přídavným jménům. A co to vlastně jsou ta přídavná jména? Přídavná jména jsou slova vyjadřující nějaké vlastnosti, buď osob, zvířat, věcí a dějů. Pojďme si k tomu ještě dát nějaké příklady. Třeba můžeme říct krásný den nebo liščí nora, otcovo kolo a tak dále. A jak tedy vlastně poznáme takové přídavné jméno? Je to jednoduché. Musíme se na něj zeptat otázkami buď jaký?, který? nebo čí?. Například jaký svetr? Zelený svetr. Který vchod? Vedlejší vchod. Čí svetr? Tedy Petřin svetr a tak dále. Stejně jako podstatná jména můžeme i přídavná jména skloňovat, tedy patří mezi slova ohebná. A s podstatnými jmény, k nimž přídavné jméno vždy patří, se vždy shodují v pádě, čísle i rodu. A samozřejmě u mužského rodu tedy i v životnosti. Tedy, když budete mít za úkol určit pád, číslo a rod nějakého přídavného jména, vždy se budeme řídit tím podstatným. Tedy například u spojení "na novém kole" nebo "s roztomilou kočičkou" zde bude tedy oboje rod ženský, číslo jednotné, pád sedmý. Pojďme tedy rovnou na první cvičení, tedy ve větách vyhledejte všechna přídavná jména a zakroužkujte je. Takže poprosím vás, abyste si video pozastavili a cvičení si řádně vypracovali. Tak, pokud máte tedy všechna přídavná jména zakroužkovaná, pojďme si to projít společně. Podíváme se nejprve na první větu, tedy turisté stoupali táhlým kopcem. Zde najdeme jedno přídavné jméno, a to táhlým. Další. Mezi štíhlými stromy rostl bujný šípkový keř. Tak, jako první tady najdeme štíhlými. To bude přídavné jméno, jelikož se ptáme jakými? štíhlými. A potom tady máme jaký? bujný a jaký? šípkový. Tak, potom třetí věta. Moje maminka si koupila krásné nové šaty. Tak, prostě se ptáme. Jaké šaty? Krásné a nové. Tady také pozor, že "moje" není přídavné jméno, ale je to zájmeno. Dobrá. Starobylý čínský porcelán je velmi vzácný. Takže opět se ptáme, jaký porcelán? Odpovídáme si starobylý a čínský. A ještě se ptáme, pozor, porcelán je jaký? Je velmi vzácný. Takže tady bude přídavné jméno vzácný. Na zasněženém kopci jsme viděli velké i malé lyžaře. Tak, jako první se ptáme, na jakém kopci? Na zasněženém. Tedy zasněženém bude přídavné jméno, a viděli jsme, jaké lyžaře? velké i malé. Ty obrazy namalovali neznámí malíři. Tedy ptáme se, jací malíři? Tedy neznámí, bude přídavné jméno. Zvědavý ptáček nakukoval oknem do pokoje. Jaký ptáček? Zvědavý ptáček. A to bude v této větě všechno. Šli jsme pozdě spát, proto jsme byli ráno ospalí. Tady se ptáme, byli jsme ráno jací? ospalí. Tedy přídavné jméno bude ospalí. Auto se řítilo po prázdné dálnici velkou rychlostí. Tedy zde si řekneme, po jaké dálnici? Po prázdné dálnici a jakou rychlostí? Velkou rychlostí. Mirkovy sešity zůstaly ležet v lavici. Tedy zde se ptáme čí sešity? Tedy Mirkovy. A zde to bude všechno. Před domovními dveřmi sedělo zatoulané kotě. Tedy ptáme se před jakými dveřmi? Před domovními. A sedělo tam jaké kotě? Zatoulané. Tatínkovy narozeniny budeme slavit až v neděli. Zde se ptáme čí narozeniny? Tedy Tatínkovy. A to je všechno. Český běžec doběhl první a získal zlatou medaili. Ptáme se, jaký běžec? Český. A získal jakou medaili? Zlatou medaili. Další máme. Oba mladší Lukášovi bratři chodí na berounské gymnázium. Zde tedy se ptáme, jací bratři? Mladší a čí bratři? Lukášovi. Chodí na berounské gymnázium, tedy na jaké nebo na které gymnázium? Na berounské. Tak a poslední věta. Čtu Werichovy pohádky. Když se ptáme čí pohádky, tedy říkáme Werichovy. Pojďme tedy na druhé cvičení, tedy v podtržených spojeních ze cvičení jedna určete pád, číslo a rod přídavných jmen. Zde tedy opět, také se to píše i v zadání, pracujte pořád se cvičením jedna, tedy vždy si to dosazujte do vět. A tedy pracujeme s přídavnými jmény, samozřejmě společně s těmi jmény podstatnými. Video si tedy prosím pozastavte a cvičení si vypracujte. Zkontrolujeme se nyní spolu. Táhlým kopcem. Tedy vycházíme z věty: Turisté stoupali táhlým kopcem. Ptáme se stoupali kým, čím? Táhlým kopcem, takže to bude sedmý pád. Tak, dále určíme, jaké číslo, tedy samozřejmě vidíme, že to bude pouze jeden kopec, tedy číslo jednotné. Tak a poslední si ukážeme "ten kopec", tedy "ten táhlý kopec", takže to musí být rod mužský. Tak pojďme na další. Zvědavý ptáček. Vycházíme z věty: Zvědavý ptáček nakukoval oknem do pokoje. Tady se ptáme 1. pád, kdo, co? Zvědavý ptáček. Tedy to samozřejmě musí být první pád. Tak, jaké číslo, je to jeden ptáček, tedy číslo jednotné. A opět je to "ten ptáček", tedy rod mužský. A připomeňme si tedy ještě, jak je to u toho rodu mužského s tou životností. Takže jako první máme tedy táhlý kopec. Ptáme se 1. pád, kdo, co? Táhlý kopec. A 4. pád, vidím koho, co? Táhlý kopec. Tedy zde se to nemění, takže to musí být neživotné. A kdo, co? Zvědavý ptáček. A vidím koho, co? Zvědavého ptáčka. Tedy zde vidíme, že je životné. Tak. Po prázdné dálnici. Vycházíme z věty: Auto se řítilo po prázdné dálnici velkou rychlostí. Tedy ptáme se, auto se řítilo po kom, po čem? Tedy to musí být šestý pád. A opět se ptáme tedy, jaké číslo, jednotné nebo množné. A zde to bude tedy, je to pořád jedna dálnice, tedy číslo jednotné. A říkáme si ještě "ta dálnice", tedy to samozřejmě musí být rod ženský. Velkou rychlostí. Opět vycházíme ze stejné věty, jen se ptáme, auto se řítilo po prázdné dálnici kým, čím? Tedy to musí být sedmý pád. A opět si tedy řekneme, jestli je to číslo jednotné nebo množné. A zde to tedy bude, je to pořád ta rychlost jedna, tedy číslo jednotné. A tím jsme tedy zároveň zjistili i to, že je to tedy "ta rychlost", tedy rod ženský. Tak a jako poslední zde máme Werichovy pohádky. Vycházíme z věty: Čtu Werichovy pohádky. A ptáme se tedy, čtu koho, co? Tedy toto musí být čtvrtý pád. A opět se ptáme tedy, jestli je to číslo jednotné nebo množné. Jsou to "ty pohádky", tedy číslo množné. A máme "ta pohádka", tedy rod ženský. Výborně. Nyní jsme tady u třetího cvičení, tedy ke každému podstatnému jménu vymyslete tři vhodná přídavná jména. Prosím, video si pozastavte a něco si k tomu tedy vymyslete. Dobrá. Pojďme se na to tady podívat. Samozřejmě jste mohli mít v zásadě cokoliv, co jste vymysleli. Já tady mám například mladý, učený nebo římský císař. A další sportovec. Takže já mám například vrcholový, český nebo začínající sportovec. Zahrada. Třeba jarní, dědečkova nebo krásná zahrada. Tak dále se ptáme, jaká univerzita. Takže třeba Pražská univerzita nebo Karlova nebo světoznámá univerzita. Bábovka. Ptáme se jaká bábovka? Tedy například ořechová, čerstvá nebo maminčina, tedy čí? Maminčina. Poslední kotě, takže jaké kotě? Například ospalé nebo hladové, případně čí kotě? Tedy Petrovo. Tak a posuneme se ke čtvrtému cvičení, tedy vyberte skupiny, které se skládají pouze z přídavných jmen. Prosím, video si opět pozastavte a cvičení si vypracujte. Tak a jdeme na to společně. V prvním řádku opět máme několik slovíček. Pojďme se tedy podívat, které z nich jsou přídavná jména a která ne. Takže, jako první zde máme babičin. Na to se zeptáme čí?, tedy to samozřejmě přídavné jméno musí být. Tedy ano. Nejhodnější, ptáme se jaký? nejhodnější, tedy to ano, bude přídavné jméno. Deset. Na to se nemůžeme zeptat ani jaký, ani který, ani čí. Tedy to přídavné jméno nebude. Bude to tedy číslovka. Košík, toto je stejný případ, až na to, že to bude podstatné jméno. Takže toto zase nebude přídavné jméno. Ale oblačné, oblačné už přídavné jméno bude, jelikož se ptáme, jaké? oblačné. A máme nízká, tedy taky se ptáme, jaká? nízká, tedy to přídavné jméno bude. Takže máme tedy vybrat skupiny, které se skládají pouze z přídavných jmen. Tady vidíme, že A to nebude. U B, jako první máme závodní. Ptáme se jaký? závodní, tedy to bude přídavné jméno. Zelená, tohle bude stejný případ. Jaká? zelená, tedy ano, přídavné jméno. Nová, to také přídavné jméno, jelikož máme jaká?. Veselé, také jaké? veselé, ano. Tak, tady pozor. Smutně, ne smutné. Smutně je příslovce, jelikož se ptáme jak?. Tedy toto přídavné jméno nebude. Tak, váš, toto také nebude přídavné jméno, bude to zájmeno. Ho, toto je stejný případ, ale zlatá, to už je přídavné jméno, jelikož se ptáme jaká?, tedy zlatá. U C, jako první máme tatínkovo, tedy čí?, takže to ano, bude přídavné jméno. Hliněná, toto bude také přídavné jméno, jelikož se ptáme jaká?. Otevřené, jaké? otevřené, tedy ano. Jaké? pěší, tedy přídavné jméno. Lehoučká, bude jaká?, tedy přídavné jméno. Temný, také jaký? temný, tedy přídavné jméno. A nejlepší, zase, tedy jaký?, takže přídavné jméno. Tady vidíme, že C, ano, toto bude jedna z těch možností, které se skládají pouze z přídavných jmen. Pozor tady ale, nemáme vybrat jen jednu, máme vybrat několik, pokud je to možné, takže nemůžeme skončit tímto. Tak, díváme se tedy na D a ptáme se, jaké? zalesněné, takže toto bude ano přídavné jméno. Lesklá, jaká?, ano, přídavné jméno. Ale polojasno, tady už se nemůžeme zeptat ani jednou z otázek na přídavná jména. Na to, co se ptáme místo toho, je jak? Polojasno, tedy je to příslovce. Plačící, tam se zeptáme jaká? plačící, tedy je to, ano, přídavné jméno. A příjemný, tedy jaký?, ano, zase přídavné jméno. Ale tato z možností to nebude, protože zde nejsou všechna přídavná jména. U E. Zimní, tedy jaký? zimní, tedy přídavné jméno. Prázdninová, jaká? prázdninová, tedy přídavné jméno. Taneční, jaký? taneční, toto je také přídavné jméno. Černý, bude jaký? černý, tedy přídavné jméno. A horká, také přídavné jméno, jelikož máme jaká? horká. Tady vidíme, E je další možnost, tedy další skupina, která se skládá pouze z přídavných jmen. A poslední se podíváme na F. Tady máme jaká? stará, přídavné jméno. Hezky? Toto nebude přídavné jméno, jelikož se ptáme jak? hezky, tedy toto bude příslovce. Stejně tak tomu bude u slabě, jelikož se ptáme jak? slabě, tedy příslovce. Větrný bude jaký? větrný, tedy to bude přídavné jméno. A poslední máme slunečno a toto bude opět příslovce. A pojďme na páté cvičení, tedy z podstatných jmen v závorce utvořte přídavná jména. A dále určete jejich pád, číslo a rod. Toto cvičení budeme vypracovat ve dvou krocích. Jako první vás tedy poprosím, abyste si do cvičení doplnili správné tvary přídavných jmen. Video si tedy prosím pozastavte a zkuste si to tedy vyplnit. A nyní si to tedy zkontrolujeme. Za vesnicí byl dubový les. Na Štědrý den večeříme rybí polévku. Těším se na letní dny. Kosímu zpěvu se nic nevyrovná. Roztrhly se mi igelitové sáčky nebo igelitové tašky. Viděla jsem Petrovu maminku. Hráči poslechli trenérovu radu. V listnatém lese je mnoho klíšťat. Bydlíme v Dvořákově ulici. A poslední, kam směřuje poslední stín? Zatím jste mohli váhat, jakou koncovku napsat v některých slovech, ale k tomu, co se naučíme v dnešní lekci, se vlastně dostaneme už za chviličku. Tak a nyní tedy pojďme na druhou část tohoto cvičení. Tedy určete pád, číslo a rod těchto přídavných jmen. Opět si tedy video pozastavte a cvičení si doplňte. Tak a půjdeme tedy na to. První věta, tedy za vesnicí byl dubový les. Takže jako první určíme pád. Tedy ptáme se, za vesnicí byl kdo, co? tedy první pád. Další máme, za vesnicí byl dubový les, takže číslo, byl tam jeden les, takže číslo jednotné. A rod, je to "ten les", tedy rod mužský. Samozřejmě zase musíme určit ještě životnost a je to zase 1. pád kdo, co? Dubový les. A vidím 4. pád koho, co? Dubový les, takže to bude neživotné. Udělám s vámi ještě druhou větu a zbytek si prosím zkontrolujte v řešení. Tak, na Štědrý den večeříme rybí polévku, tedy na Štědrý den večeříme koho, co? tedy čtvrtý pád. Tak, další máme. Večeříme tu jednu rybí polévku, tedy číslo jednotné. A poslední, je "ta rybí polévka", tedy rod ženský. Výborně, takže tím tedy já jsem skončila a zbytek si zkontrolujte v řešení. Nyní se zkuste zamyslet nad cvičením číslo šest, kde máte vyznačovat koncovky u slov ve druhém a třetím sloupci a vyznačovat příponovou část u slov ve čtvrtém sloupci. Hlavně se tedy zamyslete nad otázkou, co jste vypozorovali, jelikož tato slovíčka mají nějakou spojitost mezi sebou, takže nad tím se tedy zkuste zamyslet. Je zde totiž souvislost mezi rodem podstatného jména a druhem přídavného jména. A právě na druhy přídavných jmen se nyní podíváme společně. Tak, pojďme se podívat na tabulku, kterou máte vy na stejné stránce. A zde tedy vidíme, že máme nějaké tři skupiny, tedy tři druhy přídavných jmen. Máme přídavná jména tvrdá, přídavná jména měkká a přídavná jména přivlastňovací. Tak nejprve tedy, jak vlastně poznáme ta přídavná jména tvrdá? Je to v zásadě jednoduché. Takže přídavná jména tvrdá mají v prvním pádě jednotného čísla trojí zakončení. Tedy máme -ý, -á a -é. Pojďme si to tady ukázat na příkladu. Tady máme rozkvetlý strom. Takže vidíme, že máme tady v tom prvním pádu tři koncovky možné. Takže rozkvetlý, rozkvetlá a rozkvetlé. A nejlepší si to tedy ukážeme na tom, že přídavná jména měkká, ta mají v prvním pádě jednotného čísla jen jedno zakončení ve všech rodech. A to je -í. Tedy zde máme třeba ten letní den. Takže vidíme, že bude ten letní den, ta letní bouřka a to letní počasí. Ale to -í na konci se nemění. Pojďme si toto ještě tedy ukázat na dalších příkladech. Zkusíme si určit druh u přídavného jména veselý. Takže zjistíme, že si můžeme dát veselý, veselá a veselé. Tedy vidíme, že to musí být přídavné jméno tvrdé. A další, zkusíme si určit přídavné jméno zimní. Vidíme, že nemůžeme vůbec říct něco jako zimný, zimná, to vůbec nejde. Tady vidíme, že ve všech třech rodech to musí být zimní. Tedy ten zimní stadion, ta zimní chumelenice a tak dále. To, co bude zimní, tady to musí být přídavné jméno měkké. A tím třetím druhem přídavných jmen jsou tedy přídavná jména přivlastňovací. Tato přídavná jména se tvoří od podstatných jmen označujících osoby. Tedy řekneme si třeba, když má nějaký bratr nějaký sešit, řekneme tedy bratrův sešit. Stejně tak třeba sestřin pes. A samozřejmě tedy můžeme to tvořit také od vlastních jmen zvířat, takže třeba Brokova bouda. A z toho nám tedy vyplývá, že na takováto přídavná jména se vždy ptáme otázkou čí?. Ano, takže tedy ptáme se čí bouda? Brokova bouda. Přídavná jména přivlastňovací tedy vždy tvoříme od podstatných jmen buď rodu mužského, nebo od podstatných jmen rodu ženského. Tedy konkrétně od podstatných jmen rodu mužského se tvoří přídavná jména přivlastňovací příponami -ův, -ova, -ovo. Tedy jako příklad můžeme říct bratrův sešit, bratrova taška a bratrovo kolo. Zatímco tedy od podstatných jmen rodu ženského se tvoří přídavná jména přivlastňovací příponami -in, -ina, -ino. Tedy zase vezmeme třeba sestřin, sestřin náramek, sestřina kniha nebo sestřino auto. Ve cvičení sedm budeme u přídavných jmen rozlišovat jejich druh. Tedy budeme k nim vždycky psát buď T, M nebo P, podle toho, jestli jsou to tvrdá, měkká nebo přivlastňovací. Pojďme se spolu podívat na některá ta slovíčka. Začneme prvním, tady smutný pohled. Zde máme přídavné jméno smutný. Zjistíme tady, neptáme se na něj čí?, tedy to víme, že už to nebude přivlastňovací. Nyní se tady snažíme rozlišit, jestli je to tvrdé nebo měkké. Tedy řekneme si, je to smutný, může být i smutná nebo smutné, tedy to musí být tvrdé. Vedle toho máme noční hlídka. Opět víme, že to není přivlastňovací, jelikož se na to neptáme čí?. A snažíme se tedy říct, můžeme říct noční, nočná? Nejde. Takže to musí být přídavné jméno měkké. Tak a Standův šroubovák. Zde se na to ptáme čí šroubovák? Standův, tedy to musí být přídavné jméno přivlastňovací. Zbytek cvičení budete dělat úplně stejně. Tedy vás poprosím, abyste si ho tedy udělali a zkontrolovali sami podle řešení. U osmého cvičení budeme od podstatných jmen tvořit přídavná jména měkká. Tedy samozřejmě tam budeme přidávat měkkou koncovku. Samozřejmě podle měkké koncovky, tedy bude měkké i na konci, se vůbec jmenují ta přídavná jména měkká. Tedy bude asi jasné, že ve všech těchto slovíčkách, které tady vidíte, bude na konci měkké i. Pojďme si to ukázat na příkladu. Jako první máme kos. Tady samozřejmě si řekneme třeba například hnízdo. Takže chceme vytvořit z "kos" hnízdo, takže řekneme si kosí hnízdo. A vzhledem k tomu, že víme, že je to přídavné jméno měkké, tedy musí mít měkkou koncovku, tak musí být kosí psáno takto. Tak, zbytek cvičení budete dělat úplně stejně, vždy tam bude tedy měkká koncovka na konci, vytvořte si ho tedy, udělejte si ho tedy sami a zkontrolujte podle řešení. U devátého cvičení budeme do přirovnání doplňovat vhodná přídavná jména. Postupem času, tedy jak to budeme doplňovat, uvidíme, že všechna tato přídavná jména jsou přídavná jména tvrdá. A my si tedy musíme pamatovat, že u přídavných jmen tvrdých, tedy v prvním pádě hlavně, budou vždy y na konci, tedy koncovka bude tvrdá. Zároveň se tímto cvičením připomeneme, že na přijímačky musíme kromě gramatiky trénovat i nějaká ta ustálená slovní spojení. Tedy je to látka, kterou se musíte naučit stejně tak, jako všechno ostatní. Toto cvičení je poněkud obtížnější. Zkuste si tedy vyplnit to, u čeho tak nějak tušíte a podíváme se na to za chviličku společně. Dobrá, takže jako první máme jako páv. Zde to bude pyšný. Pyšný jako páv. Další bude věrný jako pes. Jako med, zde to musí být sladký. Sladký jako med. Další jako veš. Zde to bude líný jako veš. Zde asi bude jasně černý jako uhel. Moudrý jako sova. Mazaný jako liška. Štíhlá nebo štíhlý jako laň. A další zde máme jako včela. A to bude pilný jako včela. Hezký jako obrázek. Hladový jako vlk. Tady máme v tomto sloupečku jako poslední. Tady bude rychlý jako blesk. Opět si tedy všimneme, že máme tady všude ty tvrdé koncovky, tedy poznáme, že jsou toto všechno přídavná jména tvrdá. Dobrá, takže. A zde máme jako tetřev. To asi ve většině neznáte. Toto bude hluchý jako tetřev. Toto je další asi jasné, toto bude pomalý jako šnek. Jako rybička, tedy zdravý jako rybička. Další je také asi jasné, to bude samozřejmě led, takže musí být studený, studený jako led. Pozor, tady u sněhu to se docela často plete s tím ledem, ale u sněhu bude bílý jako sníh. Poslední jako kocour. Toto bude mlsný jako kocour. Tak, výborně. Takže tu devítku tedy máme hotovou. Opravdu je tedy potřeba si ta ustálená slovní spojení často opakovat, abychom to zvládli. Jelikož jich je opravdu hodně, ale když si to budeme pravidelně opakovat, připomínat, určitě to všichni zvládneme. Přídavná jména jsou pro vás pravděpodobně nové téma. A přestože to teď možná bude těžké, nebojte se, určitě to zvládnete a budeme to procvičovat i v dalších lekcích. Jak už jste zvyklí, na úplném konci této lekce najdete testové úlohy, tedy opět jsou to úlohy připravené ve formátu přijímačkových testů, tedy přijímačkových úloh a tyto úlohy si prosím vypracujte za úkol a poté si je zkontrolujte podle řešení. Tak to bude tady pro dnešek všechno a budu se na vás těšit v příští lekci, kde budeme pokračovat s přídavnými jmény.